4 confusions sobre què és fer màrqueting digital

4-confusions-marqueting-digital-impulsora-digital-igualada

Sovint, quan explico que em dedico al màrqueting digital a propietaris de petits negocis, autònoms i/o empreses, percebo que hi ha certa confusió entre què és fer màrqueting digital i què no és. És per això que, he cregut necessari escriure aquest article sobre les 4 confusions més habituals sobre què és fer màrqueting digital per tal de posar-hi una mica de llum.

1a confusió: tenir pàgina web vs fer màrqueting digital

La primera de les 4 confusions més comunes sobre què és fer màrqueting digital, és que comptar amb una pàgina web no és fer màrqueting. Sí que és una condició necessària tenir una web perquè els usuaris et trobin a Internet, però no és una condició suficient. El que vull dir amb això, és que a Internet hi ha milers i milers de pàgines webs; d’entre les quals, també s’hi troba la de la teva competència. De manera que, esperar que els clients vinguin a tu per art de màgia és bastant improbable. No n’hi ha prou amb crear una pàgina web quan iniciem el nostre projecte o negoci, i després oblidar-nos-en. Cal ser proactiu, és a dir, anar a trobar als teus clients.

I, et preguntaràs: com es posa en pràctica això? Doncs tenint una pàgina dinàmica, és a dir, una pàgina que renova de forma freqüent els seus continguts. Per què ens interessa això? Bàsicament, perquè Google premia aquelles pàgines web que ofereixen continguts nous per davant d’aquelles que no ho fan. Així, una pàgina web dinàmica apareixerà en els primers resultats de cerca; mentre que una pàgina estàtica apareixerà molt més avall. 

En aquest sentit, s’han fet estudis que indiquen que el 50% dels usuaris clica en la primera pàgina que apareix; el 25% a la segona, i el 25% restant de la tercera pàgina cap endavant. Per tant, ens interessa que la nostra pàgina web estigui el més a dalt possible quan es fa una cerca d’un producte o un servei a Internet.

Què cal fer doncs per estar en les primeres posicions i aconseguir més visites? Varies coses: el primer, tenir una pàgina web; el segon, comptar amb una estratègia SEO, és a dir, posicionar una sèrie de paraules perquè quan algú busqui, per exemple: serveis de màrqueting digital, aparegui la teva pàgina en els resultats que ofereix Google i; finalment, és molt recomanable que la teva web incorpori un blog, ja que, d’una banda, aporta valor als usuaris i, de l’altra, indica a Google que es tracta d’una pàgina dinàmica i, per conseqüent, apareixerà més amunt en els resultats d’una cerca a Internet.

En resum, no n’hi ha prou amb tenir una pàgina web, és necessari implementar estratègies i accions perquè aquesta guanyi en visibilitat als buscadors i els usuaris coneguin els teus productes i/o serveis. Sens dubte, el primer pas perquè t’acabin comprant a tu i no a la competència!

2a confusió: estar a les xarxes socials vs fer màrqueting digital

Segons el “Baròmetre Digital de 2019”, només un 50% de les microempreses està a les xarxes socials. Però encara hi ha una dada més rellevant: el 70% dels petits negocis que tenen algun perfil social, estan gestionats per personal no qualificat o no preparat i, no compten, per consegüent, amb una estratègia per a la gestió de les xarxes socials

Deixeu-me que faci un breu parèntesi per remarcar que encara hi ha una gran tasca a fer. No només de fer ressò dels avantatges que suposa tenir un perfil d’empresa a les xarxes socials, sinó també de conscienciar de la importància de comptar amb un professional de màrqueting digital que s’encarregui de la gestió professional de les xarxes socials del teu negoci.

Deixant de banda, però, aquesta tasca de conscienciació i divulgació, en aquest article vull posar l’èmfasi en la idea equivocada que és té sobre la gestió de les xarxes socials. Gestionar les xarxes socials d’un negoci pot semblar senzill, ja que es pensa que penjant continguts de tant en tant n’hi ha prou. Aquesta idea és errònia. 

De manera que, si es busca obtenir resultats (generar notorietat de marca, aconseguir més clients, portar tràfic al nostre web, entre altres), és necessari tenir una estratègia i un pla de continguts ben definit i específic per a cada una de les xarxes socials. Així com, estar en aquelles xarxes socials on es troba el meu públic objectiu, és a dir, els meus potencials clients i, no en aquelles que m’agraden a mi.

En conclusió, gestionar les xarxes socials d’un negoci, comerç o empresa és més complex del que sembla, si el que es busca és aconseguir clients a partir de les xarxes socials. Per tant, és recomanable que la gestió recaigui en mans d’un professional del màrqueting digital.

3a confusió: posar anuncis online vs fer màrqueting digital

Segons revela el “III Informe de Màrqueting”, fins a un 80% del pressupost anual de màrqueting de les PIMES del nostre país es destina a publicitat a Facebook i a Instagram.  

Així doncs, aquestes dades només fan que confirmar el que he pogut percebre jo mateixa a peu de carrer: se sol confondre la comunicació online amb el màrqueting i amb la promoció i la publicitat. Aquest és un error molt comú i ho demostra que gran part del pressupost només es destini a publicitat a les xarxes socials. És molt més recomanable invertir en estratègia digital per al teu negoci perquè t’ajuda a assolir els objectius que t’has fixat

Certament, el màrqueting digital va molt més enllà de posar anuncis a les xarxes socials. El màrqueting online és la implementació d’estratègies i d’accions a través dels diferents canals digitals. Mentre que la publicitat és la comunicació generalista enfocada a persuadir i aconseguir un determinat comportament. Finalment, la promoció és el ganxo que s’utilitza perquè els clients acabin comprant.

De manera que, la diferència més notable entre màrqueting i publicitat és que, el primer, s’enfoca només a les persones potencialment interessades en els teus productes i/o serveis, mentre que la publicitat es dirigeix a tots els públics. Per conseqüent, el màrqueting digital és molt més efectiva

A banda, recórrer sempre a la publicitat i a la promoció acaba produint l’efecte contrari del que es desitja. Posa’t per un moment a la pell dels teus clients. Què pensaries si veus productes o serveis constantment en oferta? Segurament podries pensar que són sobrants que ningú vol i que tenen poc valor. A més a més, si s’abusa massa l’efecte ganxo de l’oferta, pot tornar-se molest pels teus clients; els quals, en el millor dels casos, faran cas omís, però, en el pitjor dels casos, pot ser que deixin de consumir els teus productes o serveis; amb el qual, perdràs un client.  

Per consegüent, els anuncis online per si sols no aconsegueixen els resultats que un vol i, a la llarga, acaben generant més pèrdues que vendes per al teu negoci. Cal, doncs, tenir una estratègia i combinar varies accions en els diferents canals digitals (web, blog, buscadors, email màrqueting…) per a crear una campanya publicitària d’èxit.

4a confusió: caure en l’autocomplaença vs fer màrqueting digital

Segons el diccionari, l’autocomplaença és “el sentiment de satisfacció pels propis actes que realitzem”. Quan experimentem autocomplaença? Doncs, un exemple clar, és quan estem contents perquè hem aconseguit tenir molts “likes” en una publicació del nostre negoci a les xarxes. En aquest cas, ens estem, clarament, autocomplaent, perquè estem basant la nostra satisfacció o el nostre èxit només en els “m’agrades”.

De la mateixa manera, basar-se només en els m’agrades, els comentaris o en quanta gent ha compartit la teva publicació és un miratge, ja que es tracta de dades subjectives que cal agafar amb pinces. En màrqueting digital, per mesurar els resultats d’una acció (per ex: una publicació a les xarxes), s’analitzen moltes altres dades. Per posar varis exemples: a quanta gent has arribat amb una publicació, quantes persones han fet clic a la teva web, entre altres. 

I, et preguntaràs, ¿de qué serveixen tantes dades? Doncs bé, perquè totes aquestes dades ens ajuden a entendre millor el comportament del nostre comprador/a (quins són els seus hàbits de compra, què li agrada o interessa, entre altres) i, a partir d’aquí, poder crear estratègies digitals més efectives per portar el teu negoci a un altre nivell.

De manera que, no cal perdre de vista que l’objectiu de qualsevol negoci no és aconseguir molts “likes” a Facebook o a Instagram, sinó convertir aquest compromís de marca en clients reals i/o vendes. Això és, utilitzar aquests canals per a generar rentabilitat per al teu negoci.

En definitiva, espero haver aportat una mica més de claredat a les 4 confusions més comunes sobre què és fer màrqueting digital; tot esperant que hagis aprés alguna cosa nova avui. 

Si t’ha agradat, comparteix! 😄