Què és un podcast i per què el meu negoci n’hauria de tenir un?

que-es-un-podcast-i-per-que-el-meu-negoci-nhauria-de-tenir-un-impulsora-digital

El podcast és un dels formats que seguirà creixent aquest 2021 per la seva capacitat d’arribar a audiències altament qualificades i interessades en una temàtica concreta. Són moltes les marques i empreses que han donat el pas i han creat el seu propi podcast. Però, què és un podcast i per què el meu negoci n’hauria de tenir un?

Què és un podcast?

El podcast és un contingut en format àudio que es distribueix en varis capítols de forma regular a través de plataformes web. És molt similar a un programa de ràdio, però amb la diferència que qualsevol persona, marca o negoci pot crear el seu. I, els usuaris, el poden escoltar quan i on vulguin, subscriure’s o descarregar-se’l al seu mòbil.

La paraula podcast prové d’ Ipod + broadcasting (radiodifusió) i va ser per primera vegada utilitzada el 2004 en un article escrit pel periodista Ben Hammersley. En l’article, explicava com aquests “programes de ràdio” pujats a Internet eren una excel·lent alternativa als programes de ràdio tradicionals. Els motius que donava eren que aquests permeten augmentar la retroalimentació entre emissor i receptor a causa de la possibilitat d’accedir als continguts quan es desitgi.

Per què el teu negoci hauria de tenir un podcast?

T’has plantejat mai crear un podcast de la teva marca, negoci o empresa? Si la resposta és no, et donem 8 raons per les quals el teu negoci n’hauria de tenir un:

Ajuda a construir la teva marca. Tant si ets autònom, com tens un negoci o una empresa, has de pensar en aquest com una marca, ja que has d’explicar qui ets, què fas i què és el que et fa diferent. A través de les paraules i la veu pots transmetre confiança, convicció, emocions… I, tot això, t’ajuda a crear la teva marca i que aquesta sigui fàcilment identificable pels teus usuaris i usuàries. 

– Augmenta la visibilitat del teu negoci a Internet. Google indexa els continguts de les plataformes d’allotjament de podcast com Ivvox, Spotify o iTunes. Per conseqüent, s’obté una millora del posicionament orgànic (SEO) de la teva marca a l’aparèixer els podcast en els resultats de cerca. 

– Et diferencia de la competència. A diferència d’altres països, aquí els podcasts encara no han arribat al seu punt àlgid. Per tant, és un mercat en creixement i això permet que les marques o negocis trobin el seu nínxol de mercat i puguin destacar per sobre de la competència amb més facilitat. A més a més, els centenars de milers d’usuaris que consumeixen podcasts són clients potencials del teu negoci als que pots captar a través d’oferir continguts de qualitat i d’interès.

– Genera engagement. L’engagement és la capacitat que té una marca per construir relacions sòlides i duradores amb els usuaris. Aquest compromís es pot mesurar, per exemple, per les vegades que comparteixen els nostres continguts, pels comentaris que realitzen, els “M’agrades”, etc. Un podcast és, doncs, una eina molt eficaç per a generar engagement, és a dir, per enfortir el compromís entre la teva marca o negoci i els teus usuaris, ja que a través de la veu i la paraula pots transmetre emocions, confiança, professionalitat, etc. I, el fet que es pugui escoltar 365 dies les 24 hores, el fa un format molt proper.

– Coneixes els teus clients. Molts podcasts basen els seus continguts, o almenys una part d’aquests, en respondre les preguntes dels seus oients. Els seguidors/es fan arribar les seves preguntes a través de les xarxes socials o un email i aquestes són respostes durant el podcast. Aquesta és una forma de fomentar la participació de la teva audiència i fidelitzar-los, però també de conèixer quines són les seves necessitats. I, amb aquesta informació, crear serveis i/o productes centrats en satisfer aquestes.   

– Font d’ingressos extra. Un podcast es pot monetitzar, és a dir, pot ser una entrada de diners per al teu negoci. Com es pot monetitzar un podcast? Doncs, existeixen diferents maneres: trobar un patrocinador que estigui interessat en publicitar-se en el teu podcast; fer màrqueting d’afiliació, això és portar tràfic des del teu podcast a una web o ecommerce i, a canvi, rebre un petit percentatge per visita generada; entre altres.  

– Fidelització dels teus seguidors/es. Els podcasts són molt útils per a fidelitzar els teus clients. Al ser un format que es distribueix en forma de capítols i que pot ser escoltat en qualsevol moment, fa que els teus seguidors/es es converteixin en fans de la teva marca i negoci. De forma que, estan molt més predisposats/des a consumir els teus productes i/o serveis.   

– Inversió no monetària. La producció d’un podcast no requereix d’una gran inversió econòmica. A través del teu mòbil pots gravar els teus àudios. Però, per produir un podcast de qualitat, és necessari dedicar-hi temps i esforç. Cal trobar un nom cridaner i generar una portada atractiva; escollir sobre quins temes es parlarà i si comptarem amb algun col·laborador/a; planificar bé els capítols; gravar-los, editar-los, penjar-los, compartir-los… Per consegüent, no és una tasca fàcil, sinó que requereix de certa habilitat i moltes hores.

En resum, si aportes valor als teus seguidors/es, el podcast pot generar innumerables beneficis per al teu negoci o marca.